May 3, 2011

Kaya dengan Al-Waqi'ah


Bismillahir rahmaanir rahiim...

Jika surah Al-Mulk menjadi bacaan rutin pada sebelah malam sebelum tidur, maka al-Waqi'ah pula adalah disyorkan untuk dirutinkan pada sebelah pagi, sama ada sebelum atau setelah menunaikan solat fardhu Subuh. Fadhilat terbesar membaca surah al-Waqi'ah ialah terpelihara daripada kemiskinan dan kefakiran, insyaAllah. Sabda Rasulullah saw: “Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Ibnu Ady).

Diceritakan juga bahawa Abdullah bin Mas'ud saat sakit menjelang wafat, ditanya oleh Utsman bin Affan, "Apa yang engkau keluhkan?" Jawab Ibnu Mas'ud, "Dosa-dosaku." Tanya Utsman, "Apa yang engkau inginkan?" Ibnu Mas'ud menjawab, "Rahmat Rabb-ku." Utsman lalu menawarkan harta benda. Namun Ibnu Mas'ud mengatakan ia tak memerlukannya. "Bukankah pemberian itu akan berguna bagi keturunanmu jika engkau wafat?" kata Utsman. Ibnu Mas'ud menjawab, "Apakah engkau khawatir anak-anak wanitaku menjadi fakir? Aku telah mengajarkan mereka untuk membaca setiap malam surat Al-Waqi'ah. Dan aku mendengar Rasulullah saw bersabda, "Barangsiapa yang membaca surat Al-Waqi'ah setiap malam, maka ia tidak akan ditimpa kefakiran selamanya." (Ibnu Sunni). 

Kefakiran  menghampiri kekafiran

Direkodkan juga daripada ulama' muktabar iaitu:

1. Imam Ja’far Ash-Shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Al-Waqi’ah pada malam Jumaat, ia akan dicintai oleh Allah, dicintai oleh manusia, tidak melihat kesengsaraan, kefakiran, ketidakcukupan, dan penyakit dunia. Surat ini adalah dari sahabat Amirul Mukminin (sa), yang memiliki keistimewaan yang tidak dapat ditandingi oleh yang lain.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 5/203). 

2. Didalam kitab "Al-Aufaq" karya imam Al-Ghazali disebutkan:
"Barangsiapa setelah solat Subuh,membaca Surah Al-Waqi'ah sekali, kemudian setelah itu membaca Asmaul Husna " Ya Kariimu Ya Waduudu" sebanyak 1000x , dalam waktu setahun saja ia menjadi orang yang lebih kaya dibanding sebelum ia melaksanakan amalan ini.”

"Ya Allah, kami berlindung kepada Allah dari kefakiran, kekurangan, kehinaan dan dari berbuat zalim atau dizalimi." Ameen.

Sumber:
http://halaqah.net/v10/index.php?page=288
http://www.kaskus.us/showthread.php?t=3422773

~menuju cintaNya~

No comments:

Post a Comment