March 23, 2011

Ahli Badar: Mukmin Sejati

Bismillahir rahmaanir rahiim...

Perang Badar merupakan peperangan pertama umat Islam, berlaku pada tanggal 17 Ramadhan tahun 2 Hijrah bersamaan 624 Masihi. Nama perang adalah sempena mengambil nama lokasi terjadinya peperangan tersebut iaitu di Lembah Badar, yang terletak di antara Madinah dan Mekah. Tentera muslimin yang menyertai peperangan ini adalah berjumlah 313 (terdapat riwayat lain mengatakan 314, 317 dan 363), manakala tentera musuh, yakni kafir Quraisy adalah seramai lebih kurang 1000 orang.

Mengikut logik akal, berdasarkan kekuatan (jumlah dan kelengkapan) tentera sudah pasti kemenangan akan berpihak kepada musuh, namun kuasa dan rahmat Allah mengatasi segalanya. Allah swt telah mengurniakan kemenangan yang besar dan mulia ke atas umat Islam dalam peperangan yang digelar Al-Kubra (yang besar) tersebut.

Tentera Allah

Allah swt telah menggariskan 5 ciri mukmin sejati yang terdapat pada tentera-tentera Muslimin dalam Perang Badar. Antara ciri-ciri tersebut ialah:


1) Hati bergetar ketika disebut nama Allah swt.
Getaran muncul sewaktu dingatkan dengan ancaman, kebesaran dan keagunganNya.
“Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (yaitu) Al Qur’an yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gemetar karenanya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, niscaya tak ada baginya seorang pemimpin pun.” (Surah Az-Zumar:23)

2) Iman bertambah ketika dibacakan ayat-ayat Allah swt.
Al-Quran adalah bukan sahaja sebagai bacaan yang menyajikan kisah, hukum dan janji Allah swt, malah sumber kekuatan dan roh orang beriman, selain sebagai sumber pahala dan zikir yang paling baik.
Dari Ibn Mas'ud r.a., katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: "Barangsiapa membaca satu huruf dari kitab Allah al-Qur'an, maka baginya satu kebajikan, sedang satu kebajikan itu menyamai sepuluh kebajikan. Aku tidak mengatakan: "Alif Lam Mim" satu huruf, tetapi "Alif" itu satu huruf dan "Lam" satu huruf dan "Mim" pula satu huruf. (Riwayat at-Thirmidzi).

3) Bertawakkal
Tawakkal berbeza dengan pasrah. Pasrah adalah tidak melakukan apa-apa dan menyerahkan segalanya pada takdir, sedangkan tawakkal itu adalah berusaha bersungguh-sungguh untuk sesuatu kemudian barulah menyerahkan hasilnya kepada Allah swt.
“…Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.”       (Surah Ali Imran:159)

4) Mendirikan solat
Melalui solat, umat Islam `berdialog' dengan Allah swt secara langsung. Hal ini akan membuatkan mereka lebih dekat dengan Allah dan pertolonganNya. Solat adalah tiang agama, juga berfungsi sebagai `penghapus dosa'.
Daripada Abu Hurairah r.a.,"Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, bayangkan dihadapan pintu rumah salah seorang daripada kamu semua ada sebatang sungai. Kemudian dia mandi di sungai itu lima kali sehari. Adakah kotoran masih terlekat pada badannya? Para sahabat menjawab,”Tidak ada lagi kotoran yang terlekat pada badannya.” Baginda bersabda lagi,”Begitulah perumpamaan solat lima waktu. Apabila ia dilakukan dengan sempurna, Allah akan menghapuskan segala kesalahannya. (Riwayat Muslim)

5) Berinfaq
Tidak ada yang kedekut dan menahan hartanya ke jalan Allah kecuali orang munafik.
"Perumpamaan orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir ada seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa saja yang Dia kehendaki. Dan Allah Mahaluas lagi Maha Mengetahui." (Surah al-Baqarah:261)

Sumber: Buku `Belajar dari Perang Badar- Strategi Menghadapi Kemenangan'

~menuju cintaNya~

No comments:

Post a Comment