January 12, 2012

Kaya Jiwa?


Bismillahirrahmaanirrahiim...


Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud: 
“Apabila Allah menghendaki kebaikan terhadap seorang hamba, maka dia menjadikannya kaya jiwa dan dalam hatinya ada takwa. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap seorang hamba, maka dia menjadikan kefakiran di hadapan matanya." 
(Riwayat Hakim)

Orang yang kaya sebenarnya ialah orang yang kaya jiwanya iaitu tidak bakhil atau kedekut. 

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Bukanlah kekayaan itu harta yang melimpah, akan tetapi kekayaan (yang sebenar-benarnya) ialah kaya jiwa.”

Rasulullah saw. juga bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah mengasihi hambanya yang bersifat taqwa, kaya jiwa serta tidak menonjolkan diri (merendah diri walaupun berpangkat tinggi).”
(Riwayat Muslim)



Kayalah… Allah tidak melarang kita untuk mengejar kekayaan. Namun kekayaan yang dikejar itu harus benar dan caranya juga harus mengikut landasan yang telah ditetapkanNya.

Niat dan bantulah yang lain dalam keadaan apa jua rezeki yang ada. Pasti nanti dikayakan Allah. Bukan niat untuk jadi kaya terlebih dahulu kemudian baru ingin membantu yang lain. Selalunya orang yang ingin kaya dahulu baru ingin bantu yg lain pasti tidak membantu setelah kaya kerana diri tidak pernah dilatih untuk memberi. Lalu orang ini takut untuk melepaskan hartanya.

Dalam hadith lain juga disebut:
“Orang fakir miskin bukanlah orang yang (menadah tangan) meminta- minta ke sana ke mari kepada orang ramai. Sebaliknya orang miskin adalah mereka yang kedekut atau miskin jiwanya sepertimana orang-orang Yahudi."

Niatlah… mohonlah pada Allah agar jiwa kita ini benar-benar bersih bersama niat untuk membantu yang lain. Kemudian jalankan niat kita dengan benar-benar membantu walaupun dengan rezeki yang ada sekarang ini. Di sinilah bukti bahawa niat kita benar-benar datang dari jiwa. Bukan rekaan fikiran.

Pasti nanti dikayakan kita oleh Allah SWT. Pasti. InsyaAllah.


Sumber:
http://www.fuadlatip.com/v1/2011/11/jom-jadi-orang-kaya/

~menuju cintaNya~

No comments:

Post a Comment