October 24, 2011

Bermusafirlah...


Bismillahirrahmaanirrahiim...


Bermusafir bermaksud melakukan perjalanan jauh ke suatu tempat lebih dari dua marhalah dengan tujuan baik.

Islam menggalakkan umatnya bermusafir (melancong) bagi tujuan melihat tanda-tanda kekuasaan allah SWT dan bagi meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah dengan pengalaman dan pengajaran yang diperolehi daripada pengembaraan tersebut.

Allah SWT berfirman dalam Surah ar-Rum, ayat 42:
“Katakanlah: mengembaralah kamu di muka bumi kemudian lihatlah bagaimana kesudahan orang-orang yang telah lalu (yang telah dibinasakan); kebanyakan mereka adalah orang-orang musyrik.”

dan Surah Ibrahim, ayat 34:
“Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.”




Dalam amalan masyarakat masa kini, tujuan bermusafir adalah pelbagai. Antaranya ialah untuk mencari pengalaman dan kematangan hidup, menunaikan haji, berjihad di jalan Allah, mencari rezeki, menjalankan urusan perniagaan, menuntut ilmu dan menambahkan thaqafah, menziarahi sahabat dan keluarga dan seumpanya.

Selain itu, bermusafir antara lainnya juga adalah untuk:

1- Menghilangkan kesedihan.
2- Membina kehidupan baru. 
3- Memperolehi Ilmu. 
4- Menguatkan jiwa. 
5- Membina keputusan. 
6- Bergaul dan berkenalan dengan pelbagai genre manusia dan bangsa. 

Bermusafir dapat memberikan ketenangan dan kedamaian. Malah doa orang yang bermusafir adalah di antara salah satu doa yang dimakbulkan Allah. Semua ini diharuskan selagimana ia tidak dibuat dengan tujuan maksiat dan perkara yang diharamkan oleh Allah SWT.

Dan katakanlah wahai Muhammad: “Beramallah / bekerjalah kamu (akan segala yang diperintahkan ) maka Allah dan Rasul-Nya serta orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan, dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui perkara –perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.” 
(At-Taubah ayat 10)

Teringat pepatah "jadikan hari ini lebih baik daripada hari semalam". Mengambil keputusan untuk bermusafir bererti mengambil langkah untuk maju (dalam segala aspek). Jadikanlah kemajuan itu sebagai matlamat, mudah-mudahan setiap hari dan setiap waktu, diri kita sendiri akan berusaha menjadi yang lebih baik daripada sebelumnya. InsyaAllah.



Sumber:
http://www.pumselangor.org/index.phpoption=com_content&view=article&id=415:abdul-muhaimin-mahmood&catid=132:ibadah&Itemid=513
http://khairulidham.blogspot.com/2010/07/bermusafir-adalah-pengalaman.html
http://www.sharemotivasi.com/2011/01/cerita-motivasi-more-or-better.html


~menuju cintaNya~

1 comment:

  1. Allah s.w.t itu Maha Mengetahui..

    Hikmah bermusafir ini juga tepat:
    1- Menghilangkan kesedihan.

    ReplyDelete